torsdag 14. oktober 2010

Copacabana og Isla del sol

Vi reiste fra La Paz i Bolivia med mange opplevelser og inntrykk. Espen fikk se mange kjente steder som han viste frem til Grete. Det var gøy å kunne dele noe som har gjort stort inntrykk på Espen for 5 år siden. Men det var likevel godt å bevege seg videre fra storbyen La Paz etter 5-6 dager.

Vi bestilte tur til Isla del Sol som ligger i Lago Titicaca på rundt 4000 meters høyde, og tidlig om morgenen lørdag kom vår personlige guide Julia og henta oss. Vi raste avgårde i en taxi for å finne turbussen vår. Etter en del leting så fant vi den og så var det å hente folk rundt forbi. Turen til Copacabana i Bolivia, den opprinnelige Copacabana, tok ca 4 timer gjennom et landskap som er ganske annerleders enn i Noruega. Når en har kjørt et stykke og en får se verdens høyeste navigerbare innsjø er det ganske imponerende og en tenker på sjøen hjemme i Norge. På veien må en over en liten bukt. Da må alle ut av bussen og over i en liten passasjerbåt . Bussen blir fraktet på en liten lekter med en liten påhengsmotor. Utrolig at det går bra, vi ble fortalt at det hadde hendt at slike lektere med busser har gått ned. Skummelt. Men ordningen fortsetter likevel ;-p

Titicaca-innsjøen har egen marine, siden Bolivia og Peru deler på innsjøen. Bolivia har ca 40% av innsjøen på sin side av grensa, Peru har resten. Da vi kom i land etter å ha krysset den lille bukta, sto politiet klart og skulle se passene våre, og immigrasjonspapirene våre. Dette var litt uvandt, siden det tross alt var samme land (Bolivia) på begge sider av bukta. Vi fikk forklart at de dobbelsjekket at det ikke var ulovlige immigranter.

Thor Heyerdahl er godt kjent i Bolivia og ved Titicaca-sjøen. Han var godt likt og respektert, fikk vi forklart av vår bolivianske guide. Heyerdahl brukte Aymara-indianere fra Bolivia til å bygge RA II og Tigris.

Da vi kom frem til Copacabana gikk vi rett på båten til Isla del Sol, en liten hjemmesnekret båt av noe slag. Kapteinen hadde problemer med å starte båten og båten drev avgårde. Det kom folk til og skulle være med å fikse. Her må alle trå til! Det var kun en motor som virket så turen på innsjøen ble noe lengre enn forventet, men det var godt å være ute på vatnet og få vind i håret.

Da vi ankom øya spiste vi Andean lunch som besto av tørkede små fisk, ørret fra innsjøen, kylling, bønner, ost, egg og poteter i et teppe. Det var en fantastisk utsikt.

Så skulle vi besøke et gammelt tempel som hette Pilcocaina og vi fikk en omvisning der. Deretter skulle vi gå til toppen av øya og finne Inti Kala hostel. Det ble tungt for Espen, med tett nese, feber og litt høydesyke. Grete klarte seg bra. Da vi endelig kom frem til hostellet kollapset vi og sov. Vi stod opp til middag  19:30 og så på utsikten over vannet og så lynet slå ned på Peru sin side. Flott opplevelse! Her fikk vi den beste maten til nå i Bolivia.

Dagen etter gikk vi ned til havna, dette gikk bedre enn dagen før ;-) Her så vi på ungdomskilden og drakk av den, vi begge føler oss og ser 10 år yngre ut nå....;) Igjen var vi ute på innsjøen, men denne gangen virket begge motorene, så turen til Copacapana tok mindre tid enn ut til øya.

I Copcabana fikk vi en omvisning av Julia på markedene som var der, hun var god til å forklare oss. Før vi spiste lunsj tok hun oss med på noe rart noe. I Copa så ligger en av søramerikanerenes viktigste kirke, og her kommer folk med sine biler, pyntet med blomster og greier for å få bilen velsignet. Presten gikk rundt med en 10-liters bøtte med vann og kastet hellig vann på bilen og inni. Deretter kastet han vann på eierene før disse eierene kastet hjemmebrent eller champagne på bilen og smalt kinaputter mellom bilene og i folkemengden. Dette var spesielt ;-) En egen fotograf sprang rundt og tok bilde av bilene som ble velsignet.

Deretter spiste vi en god lunsj med utsikt over lago Titicaca, takket og tok farvel med guiden vår og ble satt på bussen til Puno, Peru.

Vi har det veldig bra, Grete snakker spansk som bare det og Espen kommer stadig på ord han trodde var glemt. Det er utrolig mange inntrykk som skal tas inn, og det er veldig morro!

Hilsen Espen og Grete i Peru :-)